donderdag 22 mei 2014

Lofoten, Noorwegen dag 2

Op dag twee stond er een busreis op de planning. Om 10 uur werden we opgepikt door de bus en natuurlijk waren de dames van cabin 5 aan de late kant.. uhum, niet mijn schuld hoor! Eerst werden we rondgereden over de verschillende eilanden en vertelde de lokale gids alles over wat we moesten weten over Lofoten. Het was een oud mannetje, maar wel eentje met humor (met z'n geintjes over het early-IKEA tijdperk). Toen we bij onze eerste stop aankwamen waren we blij dat we even de beentjes mochten strekken.

De eerste stop was bij een strand genaamd Unstad Beach. Het was een strand met stenen, maar deels ook met zand. Het landschap was er een beetje landbouwachtig en heel rustig. Er waren surfers in het water bezig dus dat was wel leuk om te zien. We hebben natuurlijk heel veel foto's gemaakt en Annina kon het weer niet laten en moest op de foto met de surfers.. Na een half uurtje moesten we blijkbaar naar de bus terug komen om verder te rijden naar de volgende stop. Wij waren zo onder de indruk van het mooie landschap dat we heel de tijd waren vergeten. Toen vond de gids het nodig om op zijn hondenfluitje te blazen om ons weer even terug naar de aarde te roepen.

Na een uurtje rijden kwamen we aan bij Haukland Beach. Deze plek ik verkozen tot mooiste plek in Noorwegen en Het mooiste stand in Noorwegen. Hagelwitte stranden en blauw/groen water. De bergen op de achtergrond met de besneeuwde toppen verstoorden een het beeld van een Caribisch strand. Het was maar 6 graden, maar op de foto's zou je bijna geloven dat het er bloedje heet is. Er waren natuurlijk een paar mensen zo gek genoeg om hun zwemkleding mee te nemen en een duik te nemen. Na een uur op het strand te zijn geweest moesten we weer de bus in om naar de volgende stop te rijden.

Nog een uurtje later waren we in Nusfjord, een klein traditioneel vissersdorpje die bekend staat om de gedroogde stokvis. Nieuwschierig naar de geur van het dorpje liepen we richting de zee naar de rode huisjes. De geur viel mee, en gelukkig maar want ik hou totaal niet van vis en helemaal niet van vis die in de zon hangt te rotten voor maanden lang! Het dorpje was heel leuk opgebouwd met houten huisjes en houten vlonders over het water. Nadat we in het dorpje hadden rondgelopen zijn we een stukje de rotsen opgeklauterd. Hier hadden we heel mooi uitzicht over de zee met de rotsen op de achtergrond. Jammer van al die &*%# meeuwen, want daar werd ik onderhand wel een beetje gek van. Maar het grappige is, is dat ik geen één keer ben onder gepoept! In Nederland poepen ze altijd op je en stelen ze je eten. Het lijkt wel of alles in het Noorden van Europa beleefder is.

De laatste stop was in Henningsvær, een iets grotere vissersplaats met meer leven op straat. Ook dit plaatsje was heel mooi, maar moderner dan Nusfjord. Er waren meer droogrekken voor de vissen, dus je rook het ook meer. Ik had in de bus moeite om mijn ogen open te houden dus kocht ik een koffie, die verrassend goedkoop was voor Noorse begrippen: 3,50 euro! Verder heb ik hier ook een Noors tijdschrift gekocht want ik vind het leuk om buitenlandse tijdschriften en kranten te verzamelen. Hierna ben ik samen met Nisha naar een hoog punt gelopen om dichter bij de rekken te kijken. Ik vertel jullie één ding: Daag nooit een Indiër uit om iets te doen, want ze gaan ervoor! Ik daagde Nisha uit om één van de vissen te likken, en OMGGGG ik denk dat het hele dorp mij heeft horen gillen en kotsneigingen lopen maken! Naja, leuke afsluiter van een leuke bustrip.

Weer in de cabin aangekomen hebben we lekker pasta gekookt en op het balkonnetje gegeten onder het genot van één (of twee, of drie) lekker Zweeds wijntje. In de avond zijn we met de meiden van het kamp naar downtown Svolvær gewandeld naar de Magic Ice bar. Buiten was het best warm en helemaal als je wandeld, dus we waren blij dat we van +6 naar -6 mochten! We kregen een warme thermocape dus we zagen er allemaal uit als retards. Er waren allemaal mooie ijssculpturen te zien en we kregen een cranberrywijntje die best wel lekker was. De hele bar was van ijs, en zelfs het glas was van ijs gemaakt. Na een uurtje hadden we het allemaal koud en zijn we nog even door de souvenir winkel gelopen waar ik twee leuke sleutelhanger elandjes heb gekocht met de Noorse vlag. Toen we weer in de cabin waren dronken we nog wat met z'n allen maar deden we niet te gek. De dag erna moesten we namelijk naar de top van een berg klimmen. Het verhaal van dag 3 volgt nog! 

Prijsvraag van de dag: klicka här för att komma till bloggen från Roxan.


UNSTAD BEACH







Annina, Nisha, ik, Roxan, Verena, Pauline



Met Nisha

Het landschap

HAUKLAND BEACH






Dappere dodo's!

Brrr, 6 graden buiten!



Woehoe!

Good time and place for a selfreflection

I believe I can fly!

Team Holland

NUSFJORD





het haventje

Lekker visje iemand?

Rox

Lekker relaxen

Genieten

HENNINGSVÆR




Een leuk bootje voor mijn opa misschien?

Gedroogde vis

AAAAAAAAAAAHDUHHFKAHFK WEHIUHCWQIH LQCI CFQILH LACX

Mijn ergste nachtmerrie is als dit hele rek zou omvallen en dat ik er onder lig.. Brrrr



Zo aardig, die Noorse mensen.. :-p

Alles even opschrijven wat ik heb gezien in het dagboekje die ik van mijn opa en oma heb gekregen.

MAGIC ICE








Ik zit vast!

Cheerzz

Mijn tong zit vast gevroren!

 CABIN NR.5


King cup!

een echte viking zit ook binnen met een muts


Geen opmerkingen:

Een reactie posten