maandag 19 mei 2014

Lofoten, Noorwegen dag 1

Afgelopen donderdag rond een uur of vijf zijn we met de bus vertrokken naar Noorwegen: de Lofoten eilanden.. Samen met Roxan, Verena, Annina, Nisha en Pauline ging ik dit avontuur aan. Onze tourguide is zelf een Noor, maar woont al een aantal jaar in Zweden. De bus zat half vol met studenten uit Umeå, maar we moesten ook nog studenten ophalen uit Luleå. Na de stop in Lulea zijn we nog een keer gestopt bij de poolgrens voor ons eerste fotomomentje. We waren helemaal door het dolle heen toen we het grensbord zagen, dus al springend en gillend zijn we op de foto en video (die volgt nog) gegaan. Hierna was het tijd om weer in de bus te stappen en verder te rijden naar Kiruna waar we de volgende stop hadden. Onderweg hebben we heel veel wilde dieren gezien en we hebben ook een paar keer moeten stoppen voor elanden op de weg! En natuurlijk was ik elke keer te laat met mijn camera. Toen ik voor de derde keer te laat was met een foto te maken werd het me iets te veel en schreeuwde ik keihard: F#CK!!! door de bus. Denk niet dat iedereen hier zo blij mee was, het was namelijk 2 uur s'nachts.. Toen realiseerde ik me dat ik beter mijn camera aan roxan kon geven, omdat die wat sneller van begrip is midden in de nacht. Gelukkig maar, want weer stonden er wilde elanden voor de bus en is Rox met haar slaapmasker op en haar sloffen aan naar buiten gerent om foto's van dichtbij te maken.

Rond een uur of 7 s'ochtends zijn we aangekomen in Svolsvær, de plek waar we verbleven in de cabins. In de ochtend stond er een boottocht op de planning. Dit was een goed begin van onze trip want het uitzicht was echt prachtig vanaf de boot. In de ochtend was het wel nog heel koud, maar gelukkig hadden ze overalls die we mochten lenen en gratis (!!!) koffie zodat we lekker warm bleven tijdens de trip. Eerst vaarden we gewoon een beetje langs de fjorden en genoten we van het mooie uitzicht. Hierna zijn we naar de Trollfjord gevaren en hebben we daar hele mooie foto's kunnen maken. Hierna gingen we proberen vissen te vangen om later de zee adelaars mee te lokken. Natuurlijk ging dat niet helemaal soepel aangezien ik ook liever geen vis vang. Want als je een vis vangt, moet je em ook aanraken! De vogels waren wel heel gaaf om te zien, want ze aten uit de handen van de vissers en vingen de vis uit de lucht. Ook hebben we een paar adelaars gespot, dat was heel indrukwekkend.

Na de boottrip zijn we naar de cabin gegaan om onze spullen daar heen te brengen en wat te rusten voordat we gingen BBQen met de hele bubs. Wij hadden cabin nummer 5 en we hadden uitzicht op een nog half bevroren meer en besneeuwde rotsen. Het was echt een prachtig plaatje en het zonnetje was inmiddels ook al doorgekomen, bonus! Terwijl Roxan en Nisha hyperactief waren na de boottrip en besloten naar down town te wandelen met de tourguide, heb ik lekker mijn matras op het balkonnetje gelegd en lekker liggen zonnen en in mijn reisboekje geschreven. Bij de BBQ was het natuurlijk tijd voor een wijtje (die we van Zweden hadden meegenomen, want OMG wat is het daar duur!) en een broodje worst. Rond een uur of 12 ben ik in mijn bed neergeploft en heb daarbij gelukkig niet mijn hoofd gestoten tegen het plafond wat echt niet normaal schuin liep bij mijn bed. Het gekke is dat het niet donker wordt, dus je helemaal geen slaperig gevoel krijgt. Je bent wel moe, maar je lichaam heeft niet door dat je moet slapen. De andere meiden hadden een slaapmasker aangeschaft, maar ik deed het maar gewoon zonder.

De volgende dag werd ik heerlijk wakker rond een uur of 9 en stond om 10 uur de bus te wachten om ons de hele dag rond te karren door Lofoten. De verhalen van dag 2 en 3 volgen nog. Hieronder zie je de foto's van dag 1. Klik hier om naar de blog van Roxan te gaan.


OP REIS


We zijn van Umea via Lulea en Kiruna naar Lofoten gereden. De reis duurde zo'n 12 uur

Here we go!
Jaaaa, daar zijn we dan!
Mama eland op de weg
Aangekomen in Svolsvær. Nisha: 'Ik trek het niet meer'
 
BOOT TOCHT


De haven van Svolsvær
Onze boot, de Orca Safari!
Bakkie pleur om de ochtend mee door te komen..
Groepsfoto met Annina, Verena, ik, Nisha en Roxie. Love these girrrrls
Drie dubbel dik aangekleed
Samen met Roxie, die ging natuurlijk voor oranje
Selfie met Annie
Genieten van het uitzicht
Wat een plaatje
dream team!
My heart will go on and oooooon
wow, wow, wow
Brr, wat was het koud!
Verena en Annina

Onder het genot van een kopje koffie
Helaas hielp de koffie niet echt en moesten we eventjes plat
dit noem ik nog eens een selfie :)
De beroemde Trollfjord!
In het zonnetje viel het mee met de kou
Had deze trip met niemand anders willen doen!
Mooi blauw water bij de Trollfjord
bij de waterval
Wie spot de vogeltjes?
Trollfjord
Trollfjord
Trollfjord
Op naar een goede visplek
Ging toch wat moeilijker dan gedacht..
Wat een timing
De meeuwen aten uit de handen van de vissers
Adelaars gespot

DOWN TOWN






CABIN NR.5


Nr.5  4-life
Ons uitzicht
Sexéééh




Geen opmerkingen:

Een reactie posten