maandag 7 april 2014

update and of course: hiking, again...

Eventjes een update:
Afgelopen week was een rustige week want ik ben een beetje ziek geweest, en eigenlijk viel het goed in de planning want ik had maar 2 lessen Zweeds die week. Mijn virologie course loopt een beetje op een einde dus ik ben donderdag en vrijdag een paar uurtjes naar mijn kantoortje op het lab geweest om aan mijn artikel/verslag te werken.

Even uitleggen wat mijn project zou moeten inhouden:
Ik doe een project gebaseerd rond (onder andere) de opzet van een preventiesysteem voor het Puumala virus. Dit virus komt voor in de koude delen van de wereld waaronder ook Umea. Dit virus kan de nieren beschadigen en ernstige ziektebeelden geven. Wat heel nadelig is, is dat dit virus wordt verspreid door Bank Voles (rosse woelmuizen ?) en die komen hier in het wild voor. Nu gebruiken we deze muizen voor het onderzoek om een beeld te krijgen hoeveel er van deze wilde muizen het virus bij zich dragen.
De course virologie is me eigenlijk een beetje tegen gevallen omdat ik heel erg beperkt ben in mijn lapwerk. Voor de labmensen onder ons: ik heb 2 maanden ELISA titraties staan doen terwijl ik maar 1 keer met samples van het onderzoek heb gewerkt. Ook was er een probleem met gecontamineerde cellen, dus daar heb ik ook niks mee kunnen doen omdat alles afgedood moest worden. Heel jammer, omdat ik dit juist wilde oefenen aangezien het alweer een poosje geleden is sinds ik met cellen heb gewerkt.
De bedoeling was om ELISA's (een techniek om specifieke antilichamen tegen het Puumala virus aan te tonen) te doen van de samples van de muizen en van de Puumala virus positieve samples een PCR (een techniek om het RNA van het virus mee aan te tonen) te runnen en deze amplificaten te sequensen (een techniek om de genetische code te achterhalen) en te vergelijken.. Dit heb ik een keer gedaan tot de PCR, hier was namelijk geen protocol voor dus was het einde verhaal. Nu ben ik dus zo slim geweest om niks op te schrijven over de ELISA titraties omdat ik dacht dat dit niet de clue van het project was, dus weet ik niet wat ik moet bespreken in mijn verslag. Ergens deze week heb ik een gesprek met de course leader en de vrouw met wie ik samen werk op het lab over dit probleem. Dan ga ik waarschijnlijk volgende week (wanneer iedereen vakantie heeft) een week keihard ELISA titraties doen op het lab en nu wél opschrijven wat mijn resultaten zijn zodat ik mijn paper kan afmaken.

Maar genoeg over school, want het hele verhaal klinkt een beetje depressief: Wandelen hier is nooit saai, ook al loop je dezelfde route al voor 2 maanden (ik voel me totaal niet aangesproken..). Lekker weer betekend voor ons: wandelen, dus trokken we weer onze stoute wandelschoenen aan en gingen we erop uit naar het meer. Deze keer was het anders als voorgaande keren, want we droegen geen winterjas, maar een lentejas!! (lees: de winterjas die we in Nederland gebruiken) Van mijn kantoor-buurvrouw hoorde ik dat het rode huis naast de China-bridge in de zomer een koffiehuis is dus zijn we daar een kijkje gaan nemen. Natuurlijk zat alles potdicht, maar een hangslotje om een houtje hekkie weerhield ons niet om op avontuur te gaan. Het bleek een super leuke plek te zijn met heel veel bankjes aan de rand van het meer en natuurlijk kon een SHIThouse niet ontbreken!

Heel wat geklauter en een hele professionele fotoshoot verder zijn we richting Mariehem gewandeld. Onze twee vriendinnen uit Oostenrijk wonen hier en Roxan 'wist' de weg naar hun corridor. Haar eerste ingeving was goed, maar op een of andere manier konden we het toch niet helemaal vinden. Omdat ik zo nodig moest piesen zijn we maar gauw met de bus naar huis gereden. Vrijdag zijn we naar Mariehem geweest en toen bleek dat we in het goede gebouw zaten! Pff, had ik dus ook bij hun kunnen piesen..

Maar goed, we hebben vrijdag lekker met z'n 4en risotto gegeten en daarna gefeest in Karhuset. Dit is een discotheek op de campus en daar is het altijd heel gezellig. Toen het tsjikietjsikie-freestylah liedje gedraaid werd barstte er een dancebattle los, en ja, ik moest natuurlijk ook even meedoen. Ik moet je zeggen, we hebben de dansvloer ge-owned met onze danspasjes (op de rug en dan rondjes huppelen). Ook denk ik dat ze de lift van mij en Roxan ala Lion King ook wel mooi vonden toen de titelsong werd gedraaid. Kortom: we hebben een leuke avond gehad! Zaterdag zijn we naar een feest in E-pubben geweest en dit was ook gezellig want er waren heel veel internationale studenten (soortzoektsoort). Onze panda vriendin Dina heeft bij ons geslapen omdat er geen bussen meer reden dus we hadden gezellig met zen 3en uitgebreid ontbeten/gebruncht vandaag. Deze week was het de beurt aan Roxan en mij om de keuken schoon te maken en de corridor fika te verzorgen. We hebben lekkere Hollandse boterkoek (smorkaka op z'n Zweeds) gemaakt en iedereen was onder de indruk en lustten nog wel een tweede stukje. Bedankt moeder van Roxan voor het opsturen van de boterkoekmix, iedereen vond het erg lekker!

Hieronder wat foto's van de wandeling.
Klik hier om naar de blog van Roxan te gaan.

HET BOS

Oke, dit is niet door het bos..
Wow
Er lag nog sneeuw in het bos!
Lekker weertje hoor
We vonden een riviertje
.
waaghals!
Het riviertje

CHINA BRIDGE

Nydalasjön rocks!
Het uitzicht verveeld nooit..
Strike a pose nr. 1
Nog zon model..
BOTS op je neus
Strike a pose nr. 2
It's fun to stay at the: YMCA!

KOFFIEHUIS

Het koffiehuisje
Zal dit tegen zinloos geweld zijn? Kennen ze dat überhaupt wel in Zweden?
Schommelen!
Hahaha
Mooi uitzicht bij het koffiehuis
Zullen Bilbo en Frodo hier wonen?
.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten